Monday, March 7, 2011

kEBAIKAN INTERNET.

فوائد الانترنت
مقدمة
استخدام التكنولوجيا أجهزة الكمبيوتر في التعليم ليست جديدة ، ولكن منذ فترة طويلة وعرض في البلدان المتقدمة مثل الولايات المتحدة وأوروبا منذ بداية العام 60 ق مرة أخرى. ماليزيا لا تفوت يتمتع التنمية الحالية من القائمة على الكمبيوتر. في سياق والتعليم ، وأنها ليست فقط قادرة على مساعدة التنظيم والإدارة ، ولكن يحتمل أن تكون وسيلة لإثراء البيئة التعليمية و التعلم لجميع المواضيع تقريبا. إنشاء الكمبيوتر الصغيرة في بداية 70s كان لها تأثير عميق على استخدام التكنولوجيا في مجال التربية والتعليم ماليزيا (روز NorHashim ، وMazenah Alinda ، 1996).
جوانب تكنولوجيا أدرجت في المناهج الدراسية على أنها محاولة لتعزيز و الحماس وتعزيز موقف إيجابي نحو التطور التكنولوجي. ثقافة يجب تغيير التعليم من الذاكرة على أساس العالمة berpemikiran والإبداعية ورعاية مع التكنولوجيا (وزارة التربية ، 1997). لهذا السبب على الحكومة من خلال وزارة التربية والتعليم تعتزم اقامة المدارس الذكية جدا فيعمل لملء جدول أعمال تخطيط وتنفيذ ممر للوسائط المتعددة (سوبر ممر الوسائط المتعددة أو لجنة السلامة البحرية). وسيؤدي تنفيذ المدرسة الذكية فتح مساحة واسعة لتكنولوجيا الكمبيوتر والإنترنت ، والتي سوف يتيح المرونة والتنوع في صلب النظام التعليمي (وزارة التربية ، 1997). استخدام وتطوير مجموعة واسعة من الإنترنت في مجال الأعمال التجارية والاتصالات ، وسوف يسهل تنفيذها في مجال التربية والتعليم.
دور الحواسيب والانترنت في التعليم
استخدام أجهزة الكمبيوتر في تدريس الرياضيات والتعلم لتوسيع وتعزيز تدرس موضوعات. على مدى العقد الماضي ، نكتم (المجلس الوطني لل'المعلمين الرياضيات ، 1980) تشير إلى أن تدريس الرياضيات للاستفادة عرضت منطقة بواسطة الكمبيوتر. كوكروفت (1982) تشير إلى أن استخدام أجهزة الكمبيوتر في التعليم والتعلم في الرياضيات ليس فقط يمكن تحسين نوعية تدريس الرياضيات ولكن أيضا استخدام أجهزة الكمبيوتر يمكن أن تتغير على أهمية موضوع الرياضيات في المنهج. الشروط قد يحدث نفس الشيء في التعليم والتعلم في مواضيع أخرى المدرسة. أنشطة حل المشكلات هي أهم تعليم الرياضيات. ارتفاع التحصيل في الرياضيات لا يعني الطالب غير قادر على القيام بما حل المشاكل العملية. تقرير وأشار كوكروفت (1982) إلى أن ويجب أن يترجم المشكلة إلى الرياضي ق المكالمة ، ولغة الرياضيات ، قبل استكمالها. ترجمة الخطوة وهذا يتطلب فهم كامل للمفاهيم الهيكلية الواردة في هذه المشكلة. وقد تسبب هذا في صعوبات التعلم بين بعض الطلاب. المشاكل والصعوبات يمكن حلها من خلال استخدام أجهزة الكمبيوتر (ليم ، 1989).
في بعض الدراسات نفذت (فونخوسير ، 1993 ، هندرسون وLandersman ، 1992 ؛ شازان ، 1988 ، مولودية كوي ، 1991 ؛ الغامدي ، 1987) وجد أن :
• الطلاب الذين يستخدمون أجهزة الكمبيوتر في الرياضيات يكون لها موقف اكثر ايجابية تجاه نفسه بأنه عالم الرياضيات والقدرة على حل المشاكل الأكثر تعقيدا.
• البرامج الحاسوبية المستخدمة في التدريس وسوف تساعد الطلاب على فهم المفاهيم الرياضية والمبادئ بسيطة وفعالة.
• وأظهرت أداء الطلاب في الامتحانات النهائية تحسن ملحوظ.
• وتملك المجموعة التعلم بمساعدة الكمبيوتر القدرة على الاحتفاظ بالمعلومات لفترة أطول و استخدامها في مجالات أخرى.
استخدام أجهزة الكمبيوتر في عملية التعليم والتعلم ينطوي على عدد من التطبيقات ، مثل جداول البيانات والوسائط المتعددة والإنترنت. دور واستخدام الإنترنت وقد حددت للمساعدة في بدء نظام التعليم الوطني ولا سيما في عملية التعليم والتعلم داخل وخارج يتضمن الفصول الدراسية مباشرة المعلمين والطلاب وأولياء الأمور وعضوا في مجتمع الرعاية.
استعراض كريستي (1996) على استخدام البريد الالكتروني (البريد الإلكتروني) ، واكتشاف المعلومات بين طلاب المدارس الابتدائية وجدت أنه ، بغض النظر عن روح التعلم في مجموعات (التعاوني التعلم) ، والطلاب هم أيضا التفاعل بشكل متزايد مع أدوات التكنولوجيا و يسعى دائما لاستكشاف الطبيعية المكتشفة حديثا '(الواقع الافتراضي). وجدوا دائما معلومات جديدة ومواد جذابة جدا الاهتمام. نولان ومارتن (1994) ينص على أن التعلم في جلبت مثل استخدام شبكة الإنترنت في المدارس حول العديد من التغييرات للطلاب. وجد الطلاب ليكونوا أكثر مهارة في جعل البحث والتفكير أكثر خطيرة. ومع ذلك ، والفوارق الاجتماعية والاقتصادية بين ينبغي أن تؤخذ في الاعتبار عند الطلاب التعرض للتكنولوجيا الكمبيوتر والإنترنت معين (بير وآخرون ، 1996).
كانغ (1995) في دراسة لتقييم الأثر للبريد وقد وجد إلكترونيا إلى موقف الطلاب نحو الإنترنت أن وأعجب من قبل الطلاب وجذب إلى الإنترنت. يتم إرسال الرسائل إلى أقصى حد 25،000 كيلومتر يمكن أن يصل بعيدا في غضون دقائق. و الطلاب هم أيضا حذرا جدا عند كتابة رسالة أنه لا توجد أخطاء إملائية ومعانيها يمكن يسهل فهمها من قبل sipenerima. وهذه الممارسة تحسين إتقان اللغة ، خاصة اللغة الإنجليزية. الاتصال النشاط في الإنترنت ومثل البريد الإلكتروني تكون قادرة على إعداد الطلاب لعالم العمل كثير في الآونة الأخيرة من عملية الاتصال من الاتصالات السلكية واللاسلكية الفن (ايفرت واهيرن ، 1994).
الإنترنت سوف تصبح جزءا من المدرسة الذكية وبحلول يناير 1999. أعلنت بالفعل أن جميع المدارس الثانوية لن يكون الوصول إلى الإنترنت بحلول عام 2000. وزارة التربية والتعليم ماليزيا مع التعاون والمساعدة MIMOS الخبرة ، بدأت شبكة مشروع التعليم (سليمان ، 1996). من خلال هذا المشروع ، وقد وفرت وزارة التربية والتعليم والمرافق خدمات الشبكة للطلاب والمعلمين في الوقت الذي توفر برنامج التدريب المستمر للمعلمين. هذا البرنامج ، على الرغم من أن أقل ناجحة ، ولكن على الأقل يجب أن التعرض لإعطاء المدرسين والطلاب حول استخدام ودور شبكة الإنترنت في العالم التعليم. في أحدث التنمية ، وزارة التربية والتعليم ماليزيا من خلال وزارة التربية والتعليم المعلمين ، وتجري دورة في خدمة (14 أسبوع) إلى الذكية المعلمون في جميع أنحاء البلاد في العديد من الكليات. ومن المتوقع وقد تم اختيار 90 مدرسة من المعلمين لأداء بدأت المناهج الجديدة الذكية في عام 1999. في هذه الدورة ، سوف المعلمين يتعرض لمجموعة متنوعة من المهارات العامة بما في ذلك مهارات تكنولوجيا المعلومات وسوف يكون مزيد من المعلومات المتطلبات الأساسية والرئيسية في بناء الذكية حزم التعلم. و وستتاح للمشاركين الفرصة لجعل الإنترنت كمصدر لل وأداة لنشر المعلومات بسرعة وبفعالية
.

التكامل الانترنت في التعليم
'الشبكة الدولية للشبكات' الإنترنت أو غير شبكة الكمبيوتر العملاقة على الصعيد الدولي (TMB ، 1998) و هو السبيل أجهزة الكمبيوتر التواصل مع بعضهم البعض (Crumlish ، 1996). أنه يحتوي على أكثر من 50 آلاف شبكات الكمبيوتر في جميع أنحاء العالم ، وأكثر أجهزة الكمبيوتر المضيفة من 6.6 مليون وأكثر من 50 مليون مستخدم من أكثر 160 بلدا (Zoraini ، 1995). في شبكة الإنترنت ، هناك مختلف أنواع المواد والملايين من عدد متزايد من يوما بعد يوم. وتشمل هذه المواد المواد ، والرسومات ، والبرمجيات الكمبيوتر والفيديو والصوت والمجلات وأوراق المؤتمر ، والألعاب ، ومشاريع الخ. في الانترنت وهناك أكثر من 8000 فريق المناقشة الالكترونيات. قد تحدث هذه المجموعة تتكون من عدد قليل من الناس حتى عدة آلاف من الناس يتحدثون عن نفس الأشياء ، بما في ذلك الرياضيات. هناك بعض الأمور الهامة التي تحتاج إلى أن يكون مفهوما من قبل المربين فيما يتعلق باستخدام الإنترنت في التعليم و التعلم


.

الأول
الانترنت سوف تتصرف إلا باعتبارها موردا وأداة في البحث والتطوير. وينبغي التخطيط لأنشطة التعلم بعناية الإنترنت بحيث يمكن للمعلمين استخدامها بفعالية.
الثانية
الكمبيوتر والإنترنت هو تغيير دور المعلم. خلاف ذلك حتى ، والمعلمين دائما تسعى لتحسين معارفهم ومهاراتهم ، وبخاصة في مجال تكنولوجيا المعلومات. والمهارات والحرف النبيلة لا تزال حجر الزاوية في واتبع الرئيسية.

الثالثة
استخدام أجهزة الكمبيوتر والإنترنت لتخفيف عبء العمل على المدرسين والطلاب وكذلك ويمكن أن يتم كل مهمة مع أنيق ومنظم ومنهجي.

الرابعة
الإنترنت مفيدة جدا للمعلمين والطلاب والآباء ، وخاصة في مواجهة تكنولوجيا المعلومات وتحديات العولمة. الصناعات القائمة على المعلومات سوف تشكيل حياة في المستقبل ، ينبغي إيلاء اهتمام كل فرد في المجتمع ، ولا سيما المعلمين وأولياء الأمور.

الإنترنت وقدمت العديد من التسهيلات ، بما في ذلك :
• هاء -- البريد (بريد الإلكترونية)
• موقع ويب (الشبكة العالمية)
• ترحيل إنترنت دردشة (المركز)
• التلنت
• المناقشات الجماعية أخبار
• نقل الملفات البروتوكول (بروتوكول نقل الملفات)
جميع ويمكن استخدام المرافق المذكورة أعلاه في التعليم والتعلم. و المعلمين يجب أن تختار بحكمة التطبيقات التي يمكن استخدامها. ولذلك ، أنشطة التخطيط والتحديثات ومن المهم بصورة منتظمة ، بحيث يمكن للطلاب استخدام الإنترنت الحد الأقصى والأمثل. يمكن استخدام كافة تطبيقات إما مصادر المعلومات أو كأداة التي تتكامل مباشرة في عملية التعليم والتعلم.
ويمكن للمعلم أو محاضر استلام وفحص نتائج مهمة الطلاب عبر البريد الإلكتروني.
من بين الأنشطة التي يمكن أن تكون الذي قام به المعلمون باستخدام البريد الإلكتروني هو (ذو الكفل ، 1998) :
• التواصل داخليا وخارجيا بين المعلمين ، الآباء والطلاب والإدارات والوزارات.
• الخبراء المشورة والمساعدة التقنية.
• تقاسم وتبادل آرائهم بشأن عملية التعليم والتعلم ، وتقنيات تعليم أفضل ، والأفكار الإبداعية مبتكرة التدريب والتقييم ، والوسائل التعليمية وهكذا دواليك.
• مراكز الاتصال والوكالات والمؤسسات الخاصة التعليم الأخرى في البرامج والسياسات التي يتم استخدامها في ولا سيما في حل المشكلة.
بين الأنشطة التي يمكن القيام به من قبل الطلاب عن طريق البريد الإلكتروني هو :
• تنفيذ مشروع لتبادل مع الطلاب غيرها من المدارس.
• مناقشة مع شركاء من بين مختلف الثقافات وعلى خلفية هذا البلد على مختلف القضايا الراهنة.
• تشجيع تطوير اللغة ، وخاصة اللغة الإنجليزية من خلال التواصل مع صديق من ركلة جزاء في الخارج.
• الحصول على المواد والتقنيات في حل مشكلة التعليم على الخط. "
الأنشطة كما ستوفر العديد من الفوائد المذكورة أعلاه للطلاب (Zoraini ، 1996) :
• الطلاب هم أكثر وعيا من القضايا الراهنة في العالم
• ويمكن للطلاب التعرف على تطبيقات الحاسب الآلي
• الطلاب فرصة لتنفيذ مجموعة و
الطلاب لتعزيز مهارات التفكير والمهارات اللغوية والخبرة نقل





KEBAIKAN INTERNET
Pengenalan
Penggunaan teknologi komputer dalam bidang pendidikan bukanlah sesuatu yang baru, malah telah lama diperkenalkan di negara-negara maju seperti Amerika dan Eropah sejak awal tahun 60 an lagi. Malaysia tidak ketinggalan dalam menikmati arus pembangunan yang berasaskan komputer ini. Dalam konteks pendidikan, ia bukan hanya mampu membantu tugas-tugas pengurusan dan pentadbiran, tetapi berpotensi sebagai alat untuk mengayakan lagi persekitaran pengajaran dan pembelajaran bagi hampir semua mata pelajaran. Penciptaan mikro komputer pada awal tahun 70 an telah memberi kesan yang mendalam kepada penggunaan teknologi tersebut dalam bidang pendidikan di Malaysia (NorHashim, Mazenah & Rose Alinda, 1996).
Aspek teknologi telah digabungkan dalam kurikulum sekolah sebagai satu daya usaha ke arah menyemai dan memupuk minat serta sikap yang positif terhadap perkembangan teknologi. Budaya persekolahan seharusnya diubah daripada sesuatu yang berdasarkan memori kepada yang berpengetahuan, berpemikiran, kreatif dan penyayang dengan menggunakan teknologi terkini ( KPM, 1997 ). Atas alasan inilah pihak kerajaan melalui Kementerian Pendidikan berhasrat untuk mengujudkan Sekolah Bestari yang sekali gus bertindak mengisi agenda perancangan dan pelaksanaan Koridor Raya Multimedia ( Multimedia Super Corridor atau MSC ). Pelaksanaan Sekolah Bestari akan membuka ruang seluas-luasnya kepada teknologi komputer dan internet, yang akan membolehkan fleksibiliti dan kepelbagaian dibina dalam sistem pendidikan (KPM, 1997). Penggunaan dan perkembangan internet yang meluas dalam bidang perniagaan dan komunikasi, akan memudahkan pelaksanaannya dalam bidang pendidikan.
Peranan komputer dan internet dalam pendidikan
Penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran matematik dapat memperkembang dan memperkayakan lagi tajuk yang diajar. Lebih sedekad yang lalu, NCTM (National Council of Teachers' of Mathematics, 1980) mencadangkan supaya pengajaran matematik mengambil peluang luas yang ditawarkan oleh komputer. Cockcroft (1982) menyarankan bahawa penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran matematik bukan sahaja boleh memperbaiki kualiti pengajaran matematik malah penggunaan komputer juga boleh merubah kepentingan sesuatu tajuk dalam silibus matematik. Keadaan yang sama juga mungkin wujud dalam pengajaran dan pembelajaran matapelajaran lain di sekolah. Aktiviti penyelesaian masalah adalah bahagian terpenting dalam pendidikan matematik. Pencapaian yang tinggi dalam matematik tidak bermakna jika seseorang pelajar tidak mampu melakukan proses penyelesaian masalah. Laporan Cockcroft (1982) menegaskan bahawa masalah matematik harus diterjemahkan kepada sebut an dan bahasa matematik sebelum ianya diselesaikan. Langkah terjemahan seperti ini memerlukan fahaman yang lengkap terhadap struktur konsep yang terkandung dalam masalah tersebut. Keadaan ini telah menyebabkan kesukaran pembelajaran di kalangan setengah-setengah pelajar. Masalah dan kesukaran ini boleh diatasi melalui penggunaan komputer ( Lim, 1989 ).
Dalam beberapa kajian yang telah dijalankan (Funkhouser, 1993; Henderson and Landersman, 1992; Chazan, 1988; Mc Coy, 1991; Al Ghamdi, 1987) didapati bahawa:
• Pelajar yang menggunakan komputer dalam matematik mempunyai sikap yang lebih positif terhadap dirinya sebagai ahli matematik dan berkeupayaan menyelesaikan masalah yang lebih kompleks.
• Perisian komputer yang digunakan dalam proses pengajaran akan dapat membantu pelajar memahami konsep dan prinsip matematik dengan mudah dan berkesan.
• Pencapaian pelajar dalam peperiksaan akhir menunjukkan peningkatan yang ketara.
• Kumpulan yang belajar berbantukan komputer mempunyai kemampuan mengekalkan maklumat dalam jangka masa yang lebih lama dan dapat menggunakannya dalam bidang-bidang lain.
Penggunaan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran melibatkan beberapa aplikasi, seperti spreadsheet, multimedia dan internet. Peranan dan penggunaan internet telah mula dikenalpasti dapat membantu pengurusan dalam sistem pendidikan negara khususnya dalam pelaksanaan proses pengajaran pembelajaran di dalam dan luar bilik darjah yang secara langsung melibatkan para pendidik, pelajar dan ibubapa serta ahli masyarakat yang prihatin.
Kajian oleh Christie (1996) terhadap penggunaan mel eletronik (e-mail) dan penerokaan maklumat di kalangan para pelajar sekolah rendah mendapati bahawa, selain daripada semangat belajar secara kumpulan (cooperative learning), para pelajar juga semakin mesra dengan alat teknologi ini dan sentiasa berusaha untuk meneroka 'alam yang baru ditemui' (virtual reality). Mereka sentiasa menemui maklumat baru dan bahan-bahan yang amat menarik perhatian. Nolan dan Martin (1994) menyatakan bahawa pembelajaran dalam suasana baru seperti menggunakan internet di sekolah telah membawa banyak perubahan kepada pelajar. Pelajar didapati lebih mahir membuat kajian dan lebih berfikiran secara kritikal. Walau bagaimanapun jurang perbezaan sosial ekonomi di kalangan pelajar harus diambil kira semasa pendedahan teknologi komputer dan internet diberikan (Bier et. al, 1996).
Kang (1995) dalam kajiannya untuk menilai kesan aktiviti mel eletronik ke atas sikap pelajar terhadap internet telah mendapati bahawa para pelajar amat kagum dan tertarik kepada internet. Mesej yang dihantar sejauh 25,000 batu jauhnya boleh sampai dalam masa beberapa minit sahaja. Para pelajar juga amat berhati-hati semasa menulis mesej supaya tidak terdapat kesalahan ejaan dan maksudnya boleh difahami oleh sipenerima dengan mudah. Amalan ini akan dapat meningkatkan penguasaan bahasa, khususnya bahasa Inggeris. Aktiviti komunikasi dalam internet seperti mel eletronik akan dapat menyediakan pelajar untuk dunia pekerjaan yang akhir-akhir ini banyak menggunakan proses perhubungan telekomunikasi yang canggih ( Everett and Ahern, 1994 ).
Internet akan menjadi sebahagian dari sekolah bestari menjelang Januari 1999 kelak. Telah pun diumumkan bahawa, semua sekolah menengah akan mendapat akses ke internet menjelang tahun 2000. Kementerian Pendidikan Malaysia dengan kerjasama serta bantuan kepakaran MIMOS, telah melancarkan Projek Jaringan Pendidikan (Sulaiman, 1996). Melalui projek ini, Kementerian Pendidikan telah menyediakan kemudahan dan perkhidmatan rangkaian kepada para pelajar dan pendidik di samping menyediakan program latihan yang berterusan kepada guru-guru. Program ini, walaupun kurang berjaya, tapi sekurang-kurangnya telah dapat memberi pendedahan awal kepada guru-guru dan pelajar tentang penggunaan dan peranan internet kepada dunia pendidikan. Dalam perkembangan terbaru, Kementerian Pendidikan Malaysia , melalui Bahagian Pendidikan Guru, sedang menjalankan Kursus Dalam Perkhidmatan (14 Minggu ) Bestari kepada guru-guru di seluruh negara bertempat di beberapa buah maktab perguruan. Guru-guru ini dipilih daripada 90 buah sekolah yang dijangka akan melaksanakan kurikulum baru bestari mulai tahun 1999. Dalam kursus ini, guru-guru akan didedahkan dengan pelbagai kemahiran generik termasuklah kemahiran teknologi maklumat yang seterusnya akan menjadi asas dan keperluan utama dalam pembinaan pakej pembelajaran bestari. Para peserta akan berpeluang menjadikan internet sebagai sumber dan alat penyebaran maklumat yang cepat dan berkesan.

Integrasi internet dalam pendidikan
Internet atau ‘Internasional Network of Networks’ ialah sebuah rangkaian gergasi komputer di peringkat antarabangsa (TMB, 1998) dan merupakan cara komputer berkomunikasi antara satu sama lain ( Crumlish, 1996 ). Ia mengandungi lebih daripada 50 ribu rangkaian komputer di seluruh dunia, lebih daripada 6.6 juta komputer hos dan lebih daripada 50 juta pengguna dari lebih daripada 160 buah negara (Zoraini, 1995). Dalam rangkaian Internet, terdapat berbagai jenis bahan yang berjuta-juta bilangan dan sentiasa bertambah dari sehari ke sehari. Bahan-bahan ini termasuklah artikel, imej grafik, perisian komputer, video, audio, majalah, kertas persidangan, permainan, projek dan sebagainya. Di dalam Internet terdapat lebih daripada 8 000 kumpulan diskusi eletronik. Kumpulan ini mungkin terdiri daripada beberapa orang sehinggalah ke beberapa ribu orang yang berbincang tentang perkara yang sama, termasuklah matematik. Terdapat beberapa perkara penting yang perlu difahami oleh para pendidik berhubung dengan penggunaan internet dalam proses pengajaran dan pembelajaran.

Pertama
Internet hanya akan bertindak sebagai sumber dan alat bantu dalam P&P . Aktiviti pembelajaran hendaklah dirancang dengan teliti oleh guru supaya internet dapat digunakan dengan berkesan.
Kedua
Komputer dan internet tidak mengubah peranan guru. Malah sebaliknya ,guru akan sentiasa berusaha untuk meningkatkan pengetahuan dan kemahiran mereka, khususnya dalam bidang IT. Ketrampilan dan keperibadian yang mulia akan tetap menjadi tunjang dan ikutan utama.

Ketiga
Penggunaan komputer dan internet dapat mengurangkan beban tugas guru dan murid di samping setiap kerja dapat dilakukan dengan kemas, teratur dan sistematik.

Keempat
Internet amat bermanfaat kepada guru dan murid serta ibubapa khususnya dalam menghadapi cabaran IT dan era globalisasi. Industri berasaskan maklumat yang akan mencorakkan kehidupan pada masa hadapan , perlu diberi perhatian sewajarnya oleh setiap ahli masyarakat, khususnya warga pendidik dan para ibubapa.

Internet telah menyediakan beberapa kemudahan, antaranya:
• E – mail (Mel Eletronik)
• Laman Web (WWW)
• Internet Relay Chat (IRC)
• Telnet
• Kumpulan Diskusi dan Berita
• File Transfer Protocal (FTP)
Semua kemudahan di atas boleh dimanfaatkan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Para guru harus bijak memilih aplikasi yang sesuai digunakan. Oleh itu, perancangan aktiviti yang kemas dan teratur amatlah penting, supaya murid-murid dapat menggunakan internet secara maksimum dan optimum. Semua aplikasi tersebut boleh digunakan sama ada sebagai sumber maklumat atau pun sebagai bahan bantu yang diintegrasikan terus dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
Seorang guru atau pensyarah boleh menerima dan memeriksa hasil tugasan pelajarnya melalui kemudahan e-mail.
Antara aktiviti yang boleh dilakukan oleh guru dengan mengunakan e-mail ialah (Zulkifli, 1998):
• Berkomunikasi secara dalaman dan luaran sesama guru, ibu-bapa, pelajar, dan pihak jabatan serta kementerian.
• Mendapatkan khidmat nasihat pakar dan bantuan teknikal.
• Berkongsi dan bertukar pendapat berhubung dengan proses pengajaran dan pembelajaran ; teknik pengajaran terbaik, idea kreatif dan inovatif, latihan dan penilaian, bahan bantu mengajar dan sebagainya.
• Menghubungi agensi pusat dan swasta serta institusi pendidikan lain mengenai sesuatu program dan polisi yang di gunakan khususnya dalam menyelesaikan sesuatu masalah yang timbul.

Antara aktiviti yang boleh dilakukan oleh pelajar melalui e-mail ialah:
• Berkongsi menjalankan sesuatu projek dengan pelajar di sekolah-sekolah lain.
• Berbincang dengan rakan dari kalangan berbagai budaya dan latar belakang negara mengenai berbagai isu semasa.
• Mengalakkan perkembangan bahasa terutama bahasa Inggeris melalui komunikasi dengan rakan pena di luar negara.
• Memperolehi bahan dan teknik di dalam menyelesaikan sesuatu masalah pelajaran secara "on-line".

Aktiviti-aktiviti seperti di atas akan memberi banyak faedah kepada para pelajar ( Zoraini, 1996):
• Pelajar lebih peka terhadap isu semasa dunia
• Pelajar dapat membiasakan diri dengan aplikasi komputer
• Pelajar berpeluang menjalankan aktiviti kumpulan , dan
Pelajar dapat meningkatkan kemahiran berfikir, ke

No comments:

Post a Comment